Уже майже сто днів мої першокласники приходять до школи. Їх оченята ще й досі горять від цікавості. Адже сьогодні майбутнім поколінням українців запропоновано школу, яка буде для них сучасною. Тут школярі живуть у світі гри, фантазії, творчості. Тому я вважаю своїм першочерговим обов'язком перед дітьми - не згасити в учнів уміння бачити щось цікаве, дивуватися, захоплюватися, хотіти негайно зрозуміти: що? як? чому? А потім розвинути в них горіння пошуку відповідей на ці запитання, вміння не відступати перед труднощами, а діставши відповідь - не зупинятися, знову прагнути вперед, у невідоме. В значній мірі у цьому мені допомагає інноваційна ЛЕГО-система - поширена на сьогодні педагогічна система, яка використовує моделі реального світу і гру у навчанні. Принципом цієї системи є навчання через гру та дію. Метою кожного уроку з використанням конструктора LEGO ставлю збудження інтересу до навчання. Адже саме такий інтерес - це своєрідний епіцентр активізації розвитку діяльності школярів, формування в них позитивного ставлення до процесу і результатів своєї праці.
Сенс LEGO для навчання - у візуалізації багатьох процесів. Я включаю заняття з конструктором в різні шкільні дисципліни і таким чином здійснюю міжпредметні зв'язки. Під час сприймання нової інформації діти, з допомогою LEGO-конструктора, не лише можуть відразу засвоїти принцип дії, подивитися, доторкнутися до власноруч збудованої тривимірної проекції, побачити предмет з різних сторін, але й вчаться комунікуватися, будувати модель спілкування, яка знадобиться в дорослому житті. Крім цього, нові знання закріплюються ефективніше, коли учні бачать, як усе діє в рельному світі. Саме такі уроки дають можливість мислити, аналізувати, порівнювати, спостерігати, експериментувати, тобто максимально використовувати свій розум. Робота дітей з LEGO не допускає одноманітності уроків, підтримує увагу учнів.
Уже на перших ранкових зустрічах діти з упевненістю бралися за нові завдання з використанням лего-цеглинок. Одним із перших завдань було: збудувати школу, яка б їм подобалася. Ми грали у гру "Кольорові асоціації". Цеглинки теплих кольорів означали слова: "співати", "читати", "мислити", "дружити", "гратися", "радіти" і т.д., а цеглинки холодних кольорів були словами: "крутитися", "вередувати", "сердитися", "ображати". Діти вчилися зосереджуватися під час виконання завдання, асоціативно мислити, логічно обгрунтовувати свою думку, тренувати пам'ять. І ось школа, яка подобається дітям:
Під час опрацювання теми "Хто я? Хто мої однокласники?" уже був помітний власний стиль виконання завдання учнями. Знайомлячись, діти будували з цеглинок конструктора своє хобі. Гра так і називається "Моя улюблена справа". Діти творчо підійшли до виконання проблемного питання, розповідали про своє захоплення, висловлювали власні думки. Також на ранкових зустрічах діти вчилися показувати та налаштовувати свій настрій за кольором цеглинок. Гра "Сумний та веселий" навчала дітей емпатії, застосуванню емоційного інтелекту. Кожна гра - завдання, спрямовані на розвиток оперативної пам'яті, когнітивної гнучкості, здатності співпрацювати у команді, вміння дослухатися до своїх однолітків, оцінювати свої та їхні ідеї. Тому багато завань з використанням LEGO конструктора присутні у моїх першокласників на уроках навчання грамоти. Спочатку діти будували речення, у якому кожна цеглинка - окреме слово. Пізніше різні за кольором цеглинки відповідали на різні запитання: біла - хто? зелена - що робить? червоний - який?яка? Звукові моделі слів учні навчилися складати завдяки LEGO: червона цеглинка - голосний, синя - твердий приголосний, зелена - м'який. Проте, ця гра вимагала командної роботи, адже у кожного учасника лише одна цеглинка певного кольору. Тому діти вчилися співпрацювати, висловлювати свою думку.
А якщо говорити про розвиток зв'язного мовлення у молодших школярів, то робота з конструктором - це безмежний простір для творчості, фантазій, генерації оригінальних ідей. Під час гри "Збери за кольором" учні не лише конструювали об'єкт чи героя улюбленого кольору, але й вигадували історію за технологією сторістелінг, потім презентували вигадану історію перед класом. Завдяки цьому діти відчували себе творцями.
Діти, які вміють конструювати, помітно відрізняються поміж однокласників: вони вміють критично мислити. Це дуже відчутно на уроках математики у першому класі. Гра "Бар'єри" викликала неабияке захоплення у першокласників.
Діти вчилися розуміти прості математичні моделі та використовувати їх для вирішення проблемних завдань: побудувати бар'єри різних розмірів. Це завдання виконувалося у малих групах. З допомогою лінійки діти вимірювали висоту/ширину бар'єрів, визначали найвищий (найширший бар'єр). Ця гра була зінтегрована у фізкультуру. Учні залюбки перестрибували через власноруч збудовані бар'єри, прокочували під ними м'ячі.
З допомогою LEGO було вивчено поняття "пряма" та "ламана лінія". А ще діти полюбляють будувати графічні диктанти, лабіринти, складати вирази з допомогою цеглинок. Таким чином вони вчаться працювати в команді, виконують математичні дії, експериментують.
Щодня, на кожному уроці я підтримувала і розвивала гру з LEGO-конструктором на восьмому тижні навчання, коли опрацьовувалась тема "Техніка, яка допомагає". Чого тільки не навигадували мої молодші школярики! Були тут і робот Броніслав, і літаюча-машина всюдихід, і холодильник, що розмовляє, праска-складачка, телефон, вмонтований у долоню і т.і. І всі ці речі рахувалися, про них складали різні історії, вигадували. Дуже доречною була гра під назвою "Прокидайся, уяво!"
Діти вчилися робити припущення, виражали ідеї через творчість, розповідали та описували створене. Суть гри полягала в тому, що один із учасників групи будував якийсь об'єкт (наприклад, дерево), інший до створеного (можна незакінченого) добудовував свій об'єкт (наприклад, літак), а третій учасник додає ще родзинку до майже готового виробу.
Уроки мистецтва теж не обходяться без LEGO. Тут і музичний супровід цеглинками, і компонування музичних інструментів. Креативно підійшли діти до гри у "Художники".
І, підводячи підсумок, хочеться сказати про те, що кожен урок, проведений з LEGO - вдався. Він пройшов не просто від дзвінка до дзвінка, а з користю. Діти вважають, що граються, а я досягаю своєї освітньо-виховної мети. Отриманий ними досвід я використовую на різних уроках, інтегруючи їх. LEGO розвиває в дітей навички ХХІ століття. Учитель повинен пам'ятати про те, що пізнавальні уміння учнів потрібно формувати на всіх уроках, під час всіх видів діяльності, але робити це потрібно, підтримуючи природний інтерес дитини, зберігаючи радість пізнання.
Оксана Антонівна Пекарська,
вчителька 1-го класу
|