У понеділок, 20 травня, учні ліцею запускали повітряні змії незвичайної конструкції. На відміну від традиційних плоских зміїв, вони мають декілька несучих поверхонь, розміщених у різних площинах. Такі повітряні змії називаються коробчастими. Вони стійкі у повітрі, мають велику підіймальну силу, тому раніше за їх допомогою люди навіть підіймалися у повітря. Винахідником такого типу зміїв вважають австралійського вченого Лоуренса Харграва. Його змії нагадували дві коробки, з'єднані між собою рейками. Модель такого змія, оснащену ще й бічними крилами, учні успішно випробували. Змій легко злетів і застиг у височині. Вдалий політ!
Після цього в небо здійнявся ромбічний змій Поттера. Стрімко набрав висоту, вібруючи обшивкою, але раптовий порив вітру напнув леєр, немов струну - і той не витримав, розірвався. Планеруючи, змій став поволі опускатись. Пошукова команда у складі Назара Причепи та Іллі Ремесника швидко виявила місце приземлення і невдовзі змій був доставлений до місця запуску зовсім неушкодженим. Що ж, для такого великого змія і линву потрібно брати товстішу та міцнішу...
Останнім запускали змія дививижної форми. У геометрії така фігура називається тетраедром. Автором цієї конструкції є американський вчений Александр Белл, відомий ще й як винахідник телефону. Ще у 1899 році він зацікавився зміями конструкції С.Харграва і розробив свою концепцію побудови повітряних зміїв. В їх основі були тетраедричні комірки, на основі яких можна було створити змії великих розмірів та невеликої маси. Випробування моделі змія Белла, що складається з чотирьох комірок, показало, що він стійкий у повітрі, міцний, не "боїться" сильних поривів вітру. Школярі швидко опанували керування цим змієм, а найкраще це вдавалось Івану Ткачуку.
Сподіваюся, що учасники запусків повітряних моделей отримали позитивні емоції, імпульс для вивчення історії авіації і натхнення для власноручного створення цікавих літаючих конструкції. Така діяльність розвиває і навчає. Здавалося б - соснові планки, папір та нитки... Та для того, щоб конструкція, побудована з цих нехитрих матеріалів, злетіла у повітря, необхідні знання і фізики, і математики (особливо геометрії), і технології обробки різноманітних матеріалів. Та результат вартий докладених зусиль і витраченого часу!
Володимир Гончар, вчитель фізики,
керівник гуртка конструювання повітряних зміїв |